Influencers met een donkere huidskleur hebben vaker aangegeven dat ze minder betaald worden door merken dan hun blanke collega’s en nieuwe gegevens helpen meer licht te werpen op deze loonongelijkheid.

Het Britse talentmanagementbedrijf SevenSix Agency publiceerde op 4 juni een rapport waaruit blijkt dat makers met een “diepe donkere” huidskleur 44,63 procent minder verdienen dan degenen met een “lichte huidskleur”. Dat is naast andere verschillen in beloning, waaronder het verschil in inkomsten van influencers op basis van haartype.

In het rapport over de tarieven van influencers in 2024, werden van maart tot mei 300 influencers met een lichte en een donkere huidskleur in het Verenigd Koninkrijk ondervraagd. Het doel was om de stand van zaken rond de salarissen van influencers te belichten. Hierbij werd rekening gehouden met factoren zoals leeftijd, eventuele handicap en etnische achtergrond.

De online enquête bevatte vragen over hoeveel de influencers in rekening brachten voor gesponsorde posts op de platforms Instagram en TikTok. De respondenten identificeerden zich als Arabisch, zwart, Oost-Aziatisch, Latijns-Amerikaans, gemengd wit/zwart, gemengd/anders, Zuid-Aziatisch, Zuidoost-Aziatisch, wit en anders.

“We hadden gegevens nodig om te bevestigen wat we altijd al hebben gezegd, namelijk dat influencers met een lichtere huidskleur meer werk krijgen dan influencers met een donkere huidskleur,” vertelt Charlotte Stavrou, oprichter van SevenSix Agency aan Business Insider. “Ik wilde heel voorzichtig zijn met hoe we met merken praten, want je wilt ze niet aanvallen en zeggen dat ze bevooroordeeld zijn, dus we benaderden het vanuit een educatieve lens.”

Uit het onderzoek onder Britse influencers bleek dat zwarte influencers 34 procent minder betaald kregen dan blanke influencers in 2024. In hetzelfde onderzoek van het bureau dat uit 2022 stamt, was dit verschil nog 22 procent. De kloof in het Verenigd Koninkrijk was vergelijkbaar met de 35 procent verschil die werd gevonden tussen blanke en zwarte influencers in de VS, in een rapport uit 2021 van The Influencer League en MSL Group.

Om deze ongelijkheid tegen te gaan, bevatte het rapport voorstellen voor tarieven voor influencers en merken voor wanneer ze onderhandelen over partnerschapsdeals.

“Mijn ervaring is dat de meeste influencers niet weten wat ze zouden moeten vragen”, aldus Stavrou.

Hier zijn drie punten die je kunt meenemen uit het rapport 2024 van SevenSix Agency over prijzen voor influencers:

Hoe lichter de huid, hoe meer geld een influencer verdient

Influencers met een “diepbruine" huidskleur verdienden het minst voor gesponsorde posts op Instagram, met een gemiddelde vergoeding van 928 pond, of 1.100 euro, terwijl degenen met een “lichte” huidskleur het meest verdienden op het platform, gemiddeld 1.675 pond, of 1.987 euro.

Het rapport ontdekte ook dat haartype van invloed is op de verdiensten, een factor waar andere onderzoeken eerder geen rekening mee hielden. De haartypes die in het onderzoek werden onderzocht varieerden van 1, wat heel steil betekent, tot 4C, of heel krullend. Influencers met haartype 2A rapporteerden de hoogste vergoedingen van 1,713 pond, of 2,032 euro, terwijl degenen met haartype 4B de laagste vergoedingen rapporteerden van 800 pond, of 949 euro.

“Als je in de haarverzorgingsgemeenschap zit of een specifiek haartype hebt waarmee het ‘moeilijk werken is’, wat meestal het geval is bij krullend haar, dan ben je je hier al lang van bewust,” zei Stavrou. “We hebben hier tot nu toe alleen anekdotisch bewijs van gehad, en deze studie bewijst eindelijk hoe het de inkomsten beïnvloedt.”

Een pagina uit het 2024 influencer-prijsrapport van SevenSix Agency laat zien hoe verschillen in huidskleur en haartype van invloed zijn op het inkomen van een maker. Foto: SevenSixAgency

Gegevens over leeftijdsdiscriminatie komen langzaam naar boven

Hoewel Gen Xers, boomers en oudere mensen veel actief zijn op platforms als Instagram en TikTok, verdienen ze volgens de gegevens niet zoveel geld als Gen-Z'ers en millennials. Op TikTok verdienden influencers van 18 tot 39 jaar 144 procent meer dan degenen die ouder zijn dan 40 jaar. De tabel is echter omgedraaid op Instagram, waar degenen in de leeftijd van 40 tot 59 jaar 1.546 pond, of 1.834 euro, verdienen in vergelijking met degenen in de leeftijd van 18 tot 25 jaar, die gemiddeld 1.245 pond, of 1.477 euro verdienden.

Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna 60 procent van de influencers ouder dan 40 jaar aangaf zich vanwege hun leeftijd anders behandeld te voelen.

Het bureau vergeleek de tarieven van influencers van bijna een dozijn talentmanagementbedrijven

Vergeleken met blanke influencers verdienden zwarte influencers 34,04 procent minder, Zuid-Aziatische influencers 30,70 procent minder, Oost-Aziatische influencers 38,40 procent minder en Zuidoost-Aziatische influencers 57,22 procent minder.

Deze verschillen leidden ertoe dat Stavrou en haar team contact opnamen met verschillende andere Britse talentmanagementfirma's en met influencers en merken waar ze al eerder mee hadden gewerkt, om hun tarieven te leren kennen. Op basis van deze tarieven voor verschillende categorieën influencers, bevat het rapport prijssuggesties voor Instagram en TikTok.

“Als je mensen niet gelijk betaalt, ongeacht wat de situatie is, is dat een vorm van discriminatie,” zegt Stavrou. "Het is onze verantwoordelijkheid om deze gegevens te delen, omdat het de industrie helpt verantwoording af te leggen over hoe ze het beter kunnen doen. "

Dit zijn de aanbevolen Instagramtarieven voor influencers, uitgesplitst naar volgers:

Een grafiek met voorgestelde Instagram-tarieven uit het 2024 influencer-prijsrapport van SevenSix Agency. Foto: SevenSix Agency

Hier zijn voorgestelde tarieven voor TikTok:

Een grafiek met voorgestelde TikTok-tarieven uit het 2024 influencer-prijsstellingsrapport van SevenSix Agency. Foto: SevenSix Agency

LEES OOK: 2 medewerkers van YouTube leggen uit hoe je met podcasts opvalt op het platform